sigurnost djece autuSjedalica za auto je najvažniji dio opreme za dijete u vašim vozilima, a za stariju djecu neophodno je pravilno vezanje. Nitko ne želi razmišljati o najgorem mogućem ishodu, pogotovo kada postoje preventivne mjere koje možete poduzeti.

Dječje sjedalice konstruirane su kako bi, ovisno o stupnju razvoja djeteta, pružile djetetu optimalnu zaštitu u vozilu u trenutku sudara. Korištenje pojaseva koji se nalaze u vozilu je namijenjeno za odrasle osobe. Vezanje manje djece ovim pojasevima može prigodom sudara izazvati teške ozljede. Tako se može dogoditi da dijete isklizne ispod pojasa prema naprijed te da rameni pojas prignječi vrat.

Po nekim istraživanjima, u 50% smrtnih slučajeva djece mlađe od 5 godina, do smrti je došlo jer ona nisu bila vezana u autosjedalici. U velikoj većini nastradalih slučajeva gdje su djeca vezana, ona nisu bila vezana ispravno. Istraživanja pokazuju da su autosjedalice, kada se propisno koriste, iznimno učinkovite u sprječavanju ozljeda i smrti.

Osim toga, zakonom o sigurnosti prometa na cestama Republike Hrvatske, svaki vozač obavezan je vezati dijete do 5 godina starosti u autosjedalicu smještenu na stražnje sjedište vozila. Zakon nalaže i da sva djeca do 150 cm visine moraju biti zaštićena primjerenim sistemom vezanja.

Svaka sjedalica mora imati na sebi oznaku atesta sigurnosti Regulacije 44 Ekonomske komisije Ujedinjenih naroda za Europu (UN ECE R44). Hrvatskim Pravilnikom o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama ovaj atest uvjetovan je za sve autosjedalice na hrvatskom tržištu. Oznaka atesta, između ostalog, mora imati znak koji se sastoji od istaknutog slova E i broja koji predstavlja zemlju koja je dala atest, te broja atesta koji počinje znamenkama 03 ili 04. Svaka sjedalica također mora imati uputu za koju tjelesnu težinu djeteta je namijenjena.

Najsigurnije mjesto za dijete u vozilu

Preporuka je da sva djeca do 12 godina starosti budu vezana na stražnjem sjedalu. Istraživanja pokazuju da stavljanje djeteta na stražnje sjedalo, umjesto na prednje, smanjuje mogućnost ozljede i smrti za više od 30%, bez obzira da li vozilo ima zračni jastuk na suvozačevom mjestu. Dapače, aktiviranje zračnog jastuka dok se dijete nalazi na suvozačevom sjedalu može nanijeti teške ozljede.

Stražnje sjedalo, posebno u sredini, najsigurnije je sjedalo u autu. To je točka koja se nalazi najdalje od točke udarca kod bilo kojeg sudara.

Polusjedeći položaj i montiranje sjedalice suprotno od smjera vožnje kod dojenčadi su neophodni za njihovu sigurnost u vozilu. Nagib od 45 stupnjeva najbolje osigurava djetetovu glavu i vrat dok u isto vrijeme osigurava da su dišni putevi otvoreni. Ako je nagib veći, djetetova glava pada prema naprijed i može doći do zatvaranja dišnih puteva, dok ako je nagib manji, pri sudaru dijete može iskliznuti ispod pojasa i van autosjedalice. Također, polu-uspravni položaj djeteta osigurava da se sile pri sudaru rasporede preko tijela i izbjegne njihova koncentracija na određenu točku koja može uzrokovati težu ozljedu.

Iznimku kod polusjedećeg položaja je ponekad potrebno učiniti kod novorođenčadi s malom tjelesnom težinom (do 3 kg). Kod te djece potrebno je prvo testirati stvara li polusjedeći položaj u autosjedalici probleme u disanju i srčanom ritmu. U tom slučaju, trebate koristiti autokrevetić. Problem kod auto-krevetića je taj da je u slučaju sudara s prednje ili stražnje strane vozila beba u njima sigurna, ali u slučaju sudara sa strane postoji mogućnost da tijelo bebe isklizne iz krevetića. Najsigurniji smjer sjedenja u vožnji za djecu je unatrag. Dijete koje je mlađe od godinu dana ili teško manje od 9 kilograma mora biti okrenuto unatrag.

Autosjedalice dijelimo na:

  1. Autokrevetić za djecu s posebnim potrebama kao što su bebe lakše od 3 kg.
    2. Autosjedalica montirana unatrag za bebe do godine dana i do težine od 9 kilograma.
    3. Kombinirana autosjedalica za montiranje unatrag i prema naprijed (unatrag za bebe stare do godine dana ili više, i do težine 9 kg ili više).
    4. Autosjedalica montirana prema naprijed za djecu staru najmanje godinu dana i težine između 9 kg i 18 kg.
    5. Kombinirana autosjedalica montirana prema naprijed s dječjim boosterom (sjedalo – podmetač) za djecu staru najmanje godinu dana i težine između 9 kg i 18 kg (neki modeli su ovjereni za djecu do 27 kg).
    6. Dječji booster za djecu koja su teška barem 18 kg i visoka 100 cm ili više, do 8 godina starosti ili visine 140 cm.

Postoje dva sustava pojasa kod autosjedalica: pojas s 3 točke kontakta (po jedna na svakom ramenu i jedna u preponama) koji se koristi isključivo kod autosjedalica montiranih prema nazad te pojas s 5 točaka kontakta (po jedna na ramenima, po jedna na bedrima te jedna u preponama) koji se koristi kod autosjedalica montiranim prema naprijed, a i kod nekih montiranih prema nazad. Uloga pojasa s 3 točke kontakta u autosjedalicama montiranim prema nazad je da zadrži dijete u autosjedalici tijekom sudara. Uloga pojasa s 5 točaka kontakata je da osigura da se sile, u slučaju sudara, apsorbiraju u mekom dijelu djetetove trbušne šupljine i raspodijele na što veću površinu tijela.

Pravilno postavljanje autosjedalice u automobilu

Dobro montirana sjedalica ne bi smjela dozvoliti pomicanje prema naprijed niti lijevo-desno za više od 2 cm. U redu je ako se sjedalica koja je okrenuta suprotno smjeru vožnje može pomaknuti prema gore ili prema dolje.

Neki novi modeli autosjedalica i automobila imaju ugrađene sustave za ukopčavanje ili ISOFIX. Taj sustav dozvoljava direktno učvršćivanje autosjedalice za sjedalo automobila i time znatno smanjuje mogućnost neispravnog montiranja sjedalice. Za upotrebu ovog sustava i vozilo i sjedalica moraju biti ISOFIX-kompatibilni.

Ukoliko imate dodatnih pitanja, javite nam se s povjerenjem.

Vaš Gumi – Major.